دانلود رایگان مقاله مهارت زندگی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 دانلود رایگان مقاله مهارت زندگی دارای 52 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود رایگان مقاله مهارت زندگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود رایگان مقاله مهارت زندگی

پیشگفتار  
مفهوم مهارت‏  
تعریف مهارت‏های زندگی‏  
ضرورت و اهمیت آموزش مهارت‏های زندگی‏  
اهداف مهارت‏های زندگی‏  
مهارت موفقیت‏  
موفقیت در لغت‏  
موفقیت در اصطلاح‏  
عوامل موفقیت از منظر قرآن‏  
عوامل عمومی موفقیت‏  
هدفمندی در زندگی‏  
تعریف هدف‏  
زمینه ‏ها و ریشه‏ های سؤال از (هدف زندگی)!!  
انواع هدف‏  
عوامل مؤثر در هدف زندگی‏  
شاخصه‏های عزت نفس‏  
راه کسب همت‏  
عوامل کوتاه همتی‏  
مهارت عبور از بحران‏  
مدیریت بحران‏  
آثار بحران در انسان‏  
مهارت‏های عبور از بحران‏  
پیامدهای بی‏نظمی‏  
چگونه برنامه‏ریزی کنیم؟  
روش‏های ارتباط کلامی برای آرامش‏  
مهارت ایجاد آرامش در زندگی‏  
مهارت ایجاد شادی و نشاط  
تعریف شادی‏  
تعریف نشاط  
راه‏ها و عوامل ایجاد نشاط و شادی‏  
آثار فردی شادی و نشاط  
شادی‏های ممنوع!!  
چند توصیه برای شاد بودن‏  

 مفهوم مهارت‏

 مهارت در فرهنگ دهخدا به معنی زیرکی و رسایی در کار و استادی و زبردستی است. مهارت یک قابلیت یادگیری است یا به زبانی دیگر استعداد انجام یا پیش‏بینی نتایج با حداقل صرف زمان و انرژی است

 مهارت‏ها اغلب به دو دسته تقسیم می‏شوند

 الف. مهارت‏های عمومی, ب. مهارت‏های تخصصی

 تعریف مهارت‏های زندگی‏

 سازمان جهانی بهداشت مهارت‏های زندگی را چنین تعریف نموده است

 توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‏ای که فرد بتواند با چالش‏ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. )who 4991(

 به طور کلی مهارت‏های زندگی عبارتند از توانایی‏هایی‏که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه, غنای روابط انسانی, افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‏گردند. مهارت‏های زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب‏های روانی – اجتماعی‏ای که جامعه به آن مبتلا شده (نظیر اعتیاد, خشونت‏های خانگی و اجتماعی, آزار کودکان, خودکشی, و موارد مشابه) قابل استفاده است

 بعضی مهارت را هنر تبدیل (علم) به (عمل) دانسته‏اند

 مهارت از سه مولفه (فهم, سرعت و دقت) تشکیل می‏گردد و مهارت در زندگی, به معنی به کاربردن معلومات در صحنه‏ی واقعی زندگی می‏باشد. مهارت در زندگی به دو بخش عمده تقسیم می‏شود

 الف. راه‏های مقابله با مشکلات و بحران به بهترین وجه؛

 ب. استفاده بهینه از موقعیت موجود

 به عبارت دیگر مهارت زندگی به معنای جلب منافع و دفع ضرر در زندگی فردی, خانوادگی و اجتماعی می‏باشد

 ضرورت و اهمیت آموزش مهارت‏های زندگی‏

 داشتن یک زندگی منطقی, سالم, هدفمند و انعطاف‏پذیر برای مواجهه با مشکلات و فراز و نشیب‏های آن, خواسته ی هر انسان خردمندی است, اما چرا دست‏یابی به این هدف ارزشمند دست‏کم برای بسیاری از ما میسر نیست, سؤالی است که با طرح موضوعی به نام (مهارت‏های زندگی) امکان پاسخ‏گویی می‏یابد

 اهداف مهارت‏های زندگی‏

 بخشی از اهداف مهارت‏های زندگی عبارت است از

 - تقویت اعتماد به نفس؛

 - تقویت روحیه‏ی مشارکت و همکاری؛

 - رشد و تقویت عواطف انسانی؛

 - ایجاد روحیه‏ی مقاومت در برابر تبلیغات مسموم؛

 - کمک به شناسایی و بیان احساسات؛

 - تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی؛

 - تقویت مهارت‏های ارتباطی؛

 - تقویت روحیه‏ی کار و تلاش؛

 - ارتقا سازگاری فرد با خودش, با دیگران و محیط اطرافش

 مهارت موفقیت‏

 اصطلاح موفقیت از جمله اصطلاحاتی است که متأسفانه خیلی‏ها متناسب با معلومات و نگرش خود آن را تعریف کرده‏اند

 یکی از دلایل عمده تعدد تعاریف موفقیت, برداشت‏های گوناگونی بوده که از این مفهوم شده است. چه بسا افرادی که به دلیل دستیابی به خواسته‏هایشان, خود را موفق و کامیاب می‏پندارند, امّا این موفقیت از نظر دیگران چندان ارزش و اعتباری ندارد. و یا افرادی هستند که احساس می‏کنند, موفق شده‏اند اما در حقیقت چنین نیست.(2)

 موفقیت در لغت‏

 از مادّه (وفق) و (وفاق) و به معنای سازگاری, انطباق و همراهی است

 موفقیت در اصطلاح‏

 انسانی را موفق می‏گویند که توانسته باشد بین تلاش‏ها و اهدافش سازگاری و انطباق ایجاد کند و سعی و کوشش خود را قرین و همراه اهداف خویش قرار دهد

 به عبارت دیگر, انسان به هدف رسیده را انسان موفّق می‏گویند. اهداف انسان, متنوع و از سطوح و مراتب متعددی برخوردار است. بنابراین, موفقیت یک تعریف ندارد؛ بلکه هر فرد, بسته به این که هدف او چه باشد, تعریف خاصی از آن به دست می‏آورد

 عوامل موفقیت از منظر قرآن‏

 موضوع موفقیت به صورت مختلف در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته لیکن چگونه موفق شدن و رمز و راز موفقیت و یا عوامل و موانع موفقیت چیست؟ در آیات مختلف و هر یک در جای خود مورد اشاره قرار گرفته که به بعضی از آنها می‏پردازیم

 یک. اصلاح نفس‏

 ما باید کاری انجام بدهیم که هم از درون مشکلی پیدا نکنیم, هم از بیرون. اگر چنانچه از درون مشکلی پیدا نکردیم, از بیرون مشکلی نخواهیم داشت؛ یعنی آن دشمن درونی را از بین بردیم؛ وقتی دشمن درونی از بین برود, دشمن برونی کاری نخواهد کرد

 یک وقت انسان از بیگانه می‏ترسد, برای اینکه وابسته به آب و خاک است. امّا اگر وابسته به خاک آفرین و آب آفرین باشد, وابسته به شمس و قمر آفرین باشد؛ او هراسی ندارد! بالأخره اگر ماه خوب است, شمس خوب است, زمین خوب است, آسمان خوب است؛ آنکه شمس آفرید و قمر آفرید از همه بهتر است. گفتند

 ای یار, قمر بهتر یا آنکه قمر آرد

ای یار, شکر بهتر یا آنکه شکر آرد

 اگر شکر شیرین است, شکر آفرین شیرین‏تر است. و اگر شمس و قمر زیبا هستند, قمر و شمس آفرین زیباتر است; اینکه ذات أقدس باری تعالی به ما فرمود

 (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا)(3)

 (فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا)(4)

 تو دریایی. اگر انسان دریاست, گوهری دارد؛ و اگر سلسله جبال است, معدنی دارد. باید بکوشیم این معدن‏هایمان معدن خوبی باشد

 اینکه گفته شد

 فیض روح القدس ار باز مدد فرماید

دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می‏کرد

 لازم نیست که حتماً انسان مثل عیسای مسیح مرده را زنده کند! در این بخش مثل عیسای مسیح است. وجود مبارک عیسای مسیح فرمود: خدا توفیقی به من داد که من هر جا باشم, منشأ برکتم; پس بیاییم ما هم مثل انسان‏های موفق عالم منشأ برکت باشیم.(5)

 دو. اندیشه و عقلانیت‏

 واژه (أُولُوا الْأَلْبابِ) 16 مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با یک کمال و وصفی بیان شده است. از جمله

 1 راز احکام را می‏فهمند. (وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ)(6)

 2 آینده‏نگر هستند. (تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوی وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبابِ)(7)

 3 دنیا را محل عبور و گذر می‏دانند نه توقف‏گاه و مقصد. (لِأُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ; یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا)(8)

 4 از تاریخ, درس عبرت می‏گیرند. (لَقَدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ)(9)

 5 بهترین و برترین منطق را می‏پذیرند. (الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ; وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ)(10)

 6 اهل تهجّد و عبادت می‏باشند. (أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آنا َ اللَّیْلِ; إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ)(11).(12)

  سه. صبر

 قرآن می‏فرماید: (سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا(ی جاویدان)).(13)

  چهار. خود را در محضر خدا دیدن‏

 میزان موفقیت انسان بستگی به میزان آرامش اوست به هر اندازه که آرامش داشته باشد به همان میزان عقل و استعدادهای او توانمند هستند این آرامش زمانی درست و واقعی است که انسان خود را در محضر خدا ببیند با اطمینان باید گفت به هر اندازه که به یاد خدا بودن و خود را در محضر خدا دیدن تقویت کند به همان میزان آرامش واقعی دست پیدا می‏کند

 خداوند متعال در قرآن کریم می‏فرماید

 (آنها کسانی هستند که ایمان آورده‏اند, و دل‏هایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است آگاه باشید, تنها با یاد خدا دل‏ها آرامش می‏یابد!)(14)

  پنج. عمل صالح‏

 زندگی با رضایت از اعمال ورفتار درست است که زندگی را شیرین کند

 خداوند می‏فرماید

 (آنها که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند, پاکیزه‏ترین (زندگی) نصیبشان است و بهترین سرانجام‏ها!).(15)

 عوامل عمومی موفقیت‏

 در یک تقسیم بندی کلی, عوامل موفقیت را می‏توان به دو دسته تقسیم کرد: عوامل درونی و بیرونی

 مهم‏ترین نقش را عوامل درونی بر عهده دارند و عوامل بیرونی و محیطی (مثل خانواده, دوستان و فرهنگ عمومی جامعه, وضعیت اجتماعی, اقتصادی و سیاسی) بیشتر نقش ابزاری را به عهده دارند

 برای رسیدن به یک زندگی موفق, باید به افزایش توان روحی پرداخت و آن را بر پایه‏ای محکم و استوار بنا کرد. تنها با پرورش قدرت روانی افراد است که می‏توان کمال فردی آنها را آشکار ساخت. منظور از کمال فردی, رسیدن به احساس تعادل, آرامش و رضایت خاطر و داشتن ارتباطاتی مثبت با محیط و دیگران است

  یک. مسئولیت پذیری‏

 واژه مسئولیت, مفهوم قدرتِ انتخاب پاسخ را در خود دارد و انسان‏های اثرگذار, انسان‏هایی مسئول‏اند. آنها شرایط و محیط را سرزنش نمی‏کنند. رفتار و اعمال آنها ناشی از انتخاب آزادانه و آگاهانه خود آنهاست. بر اساس ارزش‏ها, احساساتشان را شکل می‏دهند و با اراده, تقدیر خود را می‏سازند

 البته این بدان معنا نیست که آنان با محیطشان رابطه ندارند و محیط بر آنها اثر نمی‏گذارد؛ بلکه در رابطه متقابل انسان با محیط, هم اوست که دست بالا را دارد و به محیط شکل می‏بخشد. بر این اساس, این سخن حکیمانه مشهور شده است که: (هیچ‏کس نمی‏تواند شما را آزرده سازد, مگر آن که شما خود چنین اجازه‏ای را به او داده باشید). بنابراین, باید ابتکار عمل را به دست گرفت

 مسئولیت‏پذیری و اثرگذاری در مفاهیم اسلامی موضوعی با اهمیت و جاری می‏باشد که به اختصار به نمونه‏هایی از آن اشاره می‏شود

 1 مسئولیت پذیری در برابر خود

 (إِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)(16)؛ (تنها به اعمالتان جزا داده می‏شوید)

 (کُلُّ امْرِئٍ بِما کَسَبَت رَهِینهٌ)(17)؛ (هر کس در گرو اعمال خویش است!)

 2 مسئولیت پذیری در خانواده‏

 (قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً)(18)؛ (ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید)

 (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً)(19)؛ (و به پدر و مادر [خود] احسان کنید)

 3 مسئولیت‏پذیری در برابر بستگان و اطرافیان‏

 قرآن کریم به صورت مختلف انسان را تذکر به رعایت رابطه با خویشاوندان داده است یک نمونه این کریمه است که می‏فرماید

 (وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الارْحامَ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً)(20)؛

 از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‏خواهید, نام او را می‏برید! (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود, پرهیز کنید! زیرا خداوند, مراقب شماست

 (خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید! و به پدر و مادر, نیکی کنید همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان, و همسایه نزدیک, و همسایه دور, و دوست و همنشین, و واماندگان در سفر, و بردگانی که مالک آنها هستید زیرا خداوند, کسی را که متکبر و فخر فروش است, (و از ادای حقوق دیگران سرباز می‏زند,) دوست نمی‏دارد).(21)

  دو. عاقبت‏اندیشی‏

 عاقبت‏اندیشی و تدبیر, در حقیقت فعال کردن مجموعه عوامل درونی خود در رسیدن به هدف مورد نظر است. اگر ما تصویری درست از آخر زندگی و عاقبت کارهایمان داشته باشیم, می‏توانیم با بررسی هر رفتاری از خود و آینده آن رفتار. مشخص کنیم که چه چیز برای ما بیشترین اهمیت را دارد

 مردی از پیامبرصلی الله علیه وآله تقاضای اندرز نمود. پیامبر, سه بار فرمود: در صورتی که اندرز به تو بدهم اندرزپذیر هستی؟ پاسخ داد بله. پیامبر فرمودند: (إِذَا هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ یَکُ خَیْراً أَوْ رُشْداً اتَّبَعْتَهُ وَ إِنْ یَکُ شَرّاً أَوْ غَیّاً تَرَکْتَهُ)(22)؛ (هرگاه خواستی در امری وارد شوی عاقبت آن را خوب بسنج, اگر در آن خیر و سعادت باشد به آن رسیده‏ای و اگر در آن شر و فساد باشد آن را ترک گفته‏ای). لذا نباید توقع داشت بدون عاقبت اندیشی به موفقیتی مناسب رسید

 امیرمؤمنان علی‏علیه السلام در ضمن تأکید بر عمل صالح و توجه به عاقبت کار و استقامت و پرهیزکاری, به ذکر سخن پیامبرصلی الله علیه وآله پرداخته که فرمود: (ان لکم نهایه فانتهوا الی نهایتکم)(23)؛ (قطعاً برای شما عاقبت و پایانی هست, خود را به آنجا برسانید). (عاقبت اندیش باشید و برای رسیدن به عاقبت نیک هم اکنون آماده گردید)

  سه. اولویت شناسی‏

 در آیات وروایات اسلامی به اولویت دهی در امور توجه خاص شده است. برای نمونه به چند مورد اشاره می‏کنیم

 1 اولویت دادن خوب‏ها و خوبی‏ها

 (أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجّارِ)(24)؛ (آیا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند همچون مفسدان در زمین قرار می‏دهیم, یا پرهیزگاران را همچون فاجران)

 2 اولویت دادن به نیاز آینده‏

 قَالَ أَمِیرُ الْمُؤمِنِینَ‏علیه السلام: (أولی الاشیا أن یتعلمها الاحداث الاشیا التی إذا صاروا رجالا احتاجوا إلیها)(25)؛ (بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد گیرند چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته‏های دوران جوانی خود استفاده نمایند)

 قال علی‏علیه السلام: (العلم اکثر من ان یحاط به فخذوا من کلّ علم احسنه)(26)؛ (علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد نمی‏تواند بر همه آنها واقف گردد پس از هر علمی بهتر و شایسته‏ترش را فرا گیرید)

 برای رسیدن به بهترین و موثر ترین روش اولویت بندی, به موارد ذیل توجه نمایید

 - کارها را بر اساس اصول و مبنا اولویت بندی کنید؛

 - بر اساس فوریت هر کاری تصمیم نگیرید؛

 - کارهای درست و مشخص را در ابتدا انجام دهید؛

 - به وقت کافی برای انجام آن کار توجه داشته باشید

  چهار. رعایت عدالت‏

 رعایت عدالت موجب می‏شود تعامل بین انسان‏ها را برای هم سودمند و راضی کننده کند و همه طرف‏ها, احساس خوشایندی در مورد تصمیم گرفته شده و توافق به عمل آمده, داشته باشند و خود را نسبت به اجرای طرح و برنامه عملی حاصل از عدالت متعهد می‏دانند. این چارچوب, زندگی را نه یک صحنه رقابت, بلکه به صحنه همکاری تبدیل می‏کند. بر اساس این تعریف, برای همه به اندازه کافی امکانات هست و موفقیت هر فرد, به قیمت از دست رفتن موفقیت دیگران به دست نمی‏آید؛ بلکه می‏توان طوری عمل کرد که همه موفق باشند, گو این که موفقیت برای هرکس معنای خاص خودش را دارد

  پنج. همدلی و همفکری‏

 همدلی دارای آثار زیادی است که به اختصار به بعضی از آنها می‏پردازیم

 - از بسیاری از رفتارهای ناخوشایند پیشگیری می‏کند

 - در طرفین احساس خوشایندی به وجود می‏آورد

 - موجب اخذ تصمیم‏های صحیح‏تر می‏شود

 - از بسیاری تعارض‏ها و سو تفاهم‏ها جلوگیری می‏کند

 - موجب تعدیل و اصلاح شناخت و رفتار می‏شود

 - احساس آرامش افزایش می‏دهد

 - موجب اعتماد به نفس می‏شود

 - زمینه شناخت واقعی از اطرافیان را به وجود می‏آورد

 - روابط خانوادگی و اجتماعی را شیرین می‏کند

 - امنیت روانی را تقویت می‏کند

 - میل به همکاری و همراهی را تقویت می‏کند

 - بیان احساس‏های خود و دیگران را آسان‏تر می‏کند

 راهکارهای تقویت همدلی‏

 شنونده خوب بودن‏

 در ارتباط با دیگران خصوصاً اعضای خانواده شنونده خوبی باشید و به آن‏ها فرصت دهید تا احساس‏های خود را به‏راحتی بیان کنند, در واقع اصل مهم همدلی شنونده خوب بودن است

 به تعبیر زیبای امیرمؤمنان‏علیه السلام: (گوش دادن) یک ضرورت است و (خوب گوش کردن) یک هنر, زیرا بیشترین بهره‏ها را از خوب شنیدن می‏توان به دست آورد و اغلب خسارت‏ها نیز به دلیل خوب گوش نکردن و بهره نبردن از شنیده‏ها است

 حضرت امیرعلیه السلام چنین می‏فرماید: (عود اذنک حسن الاستماع)(27)؛ (گوش خود را به (خوب شنیدن) عادت بده!)

 ابراز احساسات‏

 احساس‏های خود را با اعضای خانواده در میان بگذارید. هنگام همدلی, احساس‏های خود را شمرده بیان کنید تا طرف مقابل احساس آرامش بیشتری بنماید. این‏گونه ابراز محبت در سیره و کلام معصومین‏علیهم السلام نیز به وفور یافت می‏شود

 از رسول اکرم‏صلی الله علیه وآله روایت شده است که فرمودند: (لیس منَّا مَن لم یرحم صغیرنا و لم یوقِّر کبیرنا)(28)؛ (از ما نیست کسی که با کودکان مهربان نباشد, و به بزرگان احترام نگذارد)

 بنا بر آنچه گفته شد؛ از نظر قرآن, موفقیت واقعی در این است که انسان در زندگی, جایگاه و وظیفه خود را بشناسد و از برنامه زندگی‏ای که خدا برای او

     هدفمندی در زندگی‏

  (هدف) از لوازم اصلی زندگی سعادتمندانه و معنادار است. انسان زمانی آرامش دارد که افق روشنی برای آینده خود ترسیم کند. بدترین حالت برای بشر, وقتی است که احساس سرگردانی کند و بلاتکلیف بماند

 هم‏چنان که همه مخلوقات, بر پایه هدفی خلق شده‏اند, انسان هم – که اعجوبه خلقت است – در این هستی بدون هدف خلق نشده

 به فرمایش حضرت علی‏علیه السلام: (فما خلق امرؤ عبثا)(1)؛ (کسی بدون هدف [و بیهوده آفریده نشده است)

 انسانی که بدون هدف خلق نشده, همه اعمالش باید بر پایه هدفی صورت بگیرد. در این عمر کوتاه زندگی, نباید به اهداف متفاوت در یک زمان پرداخت, بنابراین باید هدفی را که ارزشمندتر است انتخاب نمود. اگر اهداف متفاوت و متعددی دنبال شود و در راستای یکدیگر نباشد, ممکن است به سرانجام نرسد

 امام علی‏ علیه السلام می‏فرماید: (من اوما الی متفاوت خذلته الحیل)(2)؛ (کسی که به کارهای مختلف بپردازد, نقشه‏ها [و پیش‏بینی‏هایش‏] به جایی نمی‏رسد)

 و اگر به جایی هم رسید مسائل مهم‏تر را ضایع خواهد کرد, چنان که حضرت علی‏علیه السلام فرمودند: (من اشتغل بغیر المهم ضیع الاهم)(3)؛ (کسی که به امور غیرمهم بپردازد, مسائل مهم‏تر را ضایع می‏سازد)

 کسی که دنبال موفقیت در کارهاست باید در ابتدای امر, هدف خود را مشخص کند و بعد از اینکه مهمترین هدف را شناسایی کرد, با تمام توان جهت رسیدن به آن تلاش نماید, چرا که موفقیت انسان در کارهایی است که فکر و اندیشه را در همان کار به کار می‏گیرد

 امام علی‏ علیه السلام فرمودند: (ان رایک لا یتسع لکل شی‏ ففرغه للمهم)(4)؛ (فکر تو وسعتی که همه امور را فرا بگیرد ندارد, پس آن را برای امور مهم فارغ بگذار)

 تعریف هدف‏

 لغت شناسان برای واژه هدف چند معنا ذکر کرده‏اند

 - هر چیز بلند و برافراشته‏

 - نشانه تیر

 - آن چه آدمی برای رسیدن به آن بکوشد از قبیل: مقام و مال و;

 - مقصود و غایت.(5)

 زمینه ‏ها و ریشه‏ های سؤال از (هدف زندگی)!!

لینک کمکی