دانلود رایگان مقاله تجلیات زبان, فرهنگ و محیط مازندران در اشعار نیمایوشیج

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 دانلود رایگان مقاله تجلیات زبان, فرهنگ و محیط مازندران در اشعار نیمایوشیج دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود رایگان مقاله تجلیات زبان, فرهنگ و محیط مازندران در اشعار نیمایوشیج  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود رایگان مقاله تجلیات زبان, فرهنگ و محیط مازندران در اشعار نیمایوشیج

1- چکیده       
2- مقدمه و زندگینامه      
3- ویژگی سخن      
4- معرفی آثار – تعامل بین زبان و محیط      
5- یادداشتها       
6- منابع و مآخذ      

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود رایگان مقاله تجلیات زبان, فرهنگ و محیط مازندران در اشعار نیمایوشیج

1- اخوان ثالث, مهدی. بدایع و بدعتها و عطای و لقای نیما یوشیج, انتشارات بزرگمهر, تهران
2- ثروتیان: بهروز: اندیشه و هنر در شعر نیما, انتشارات نگاه, تهران 1375
3- ساپیر, ادوارد : زبان: درآمدی بر مطالعه سخن گفتن, ترجمه علی محمد حق شناس, سروش, تهران 1376
4- طاهباز, سیروس: پردرد کوهستان: زندگی و هنر نیما یوشیج, انتشارات زریاب, تهران 1375
5- عبدلی, محمد: فرهنگ شعر نیما: واژگان و ترکیبات اشعار نیما یوشیج, انتشارات فکر روز, تهران 1374
6- عموزاده, محمد: (جنبه های جامعه شناختی گویش مازندرانی( کنفرانس ایران شناسی, بنیاد ایران شناسی, تهران 1381
7- فلکی, محمود: نگاهی به شعر نیما, انتشارات مروارید, تهران 1373
8- نیما یوشیج: مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج: فارسی و طبری, تدوین سیروس طاهباز, انتشارات نگاه, تهران

چکیده:

مقاله حاضر بر آن است تا تأثیرات محیطی از قبیل زبان, فرهنگ, و شرایط جغرافیایی مازندران را در اشعار نیما توصیف و بررسی نماید. زبان شناسان اجتماعی معتقدند هر زبان تا حد زیادی منعکس کننده واقعیات و خصوصیات بیرونی پیرامون خود می باشد. به تعبیری, کاربرد زبان در خلا انجام نمی پذیرد, بلکه متأثر از بافت محیطی خود است. این مسأله می تواند در مورد آثار ادبی نیز صادق باشد در اشعار نیما خصوصیان زبانی و تصویر پردازی به چشم می خورد که منعکس کننده بافت منطقه ای, زبانی, و فرهنگی نیماست. به عنوان مثال وجود اشعاری مانند:(قاصد روزان ابری, داروگ, کی می رسد باران؟) نمونه ی بارزی از تأثیر شرایط جغرافیایی مازندران بر روی اشعار نیما محسوب می گردد. بنابراین, ‌این نوشته براساس رویکرد جامعه شناختی زبان, تلاش دارد بازتاب بعضی از

جنبه های محیطی مازندران را در اشعار نیما نشان دهد

 1- مقدمه:

اگر زبان را وسیله و ماده اولیه ادبیات بدانیم, پس از مطالعه زبان یک اثر ادبی می تواند در تحلیل و شناخت بهتر آن کمک کند. به عنوان مثال برسی جنبه های مختلف زبان می تواند درک بهتری از بافت محیطی یک اثر در اختیار پژوهشگر قرار دهد, زیرا کاربرد زبان, طبق پژوهشهای جامعه شناختی زبان تا حد زیادی منعکس کننده بافت محیطی یک جامعه است. در این مقاله سعی نویسنده بر این است که تأثیر و بازتاب طبیعت, فرهنگ و زبان طبرستان را در اشعار نیما موردارزیابی قرار دهد. اما ابتدا بهتر است مرور کوتاهی بر سابقه مطالعه در این زمینه داشته باشیم

2-زندگینامه

نیما یوشیج که نام اصلی اش علی اسفندیاری بود در سال 1276 شمسی در روستای یوش مازندران چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم خان نوری از راه کشاورزی و گله داری روزگار می گذرانید. ایام کودکی اش را در روستای خود به تحصیل پرداخت و از آنجا به تهران آمد تا در دبیرستان سن لویی که یک مؤسسه متعلق به هیات کاتولیک رمی بود به تحصیل ادامه دهد. در این مدرسه یکی از معلمین وی نظام وفا بود که در اثر تشویقهای او به سرودن شعر روی آورد. او زبان فرانسه را به خوبی فرا گرفت و با ادبیات اروپا آشنا شد. محمدرضا عشقی در روزنامه قرن بیستم بخشی از شعر افسانه نیما را منتشر کرد. نیما در سال 1317 شمسی جزو گروه کارکنان مجله موسیقی, مجله ماهانه وزارت فرهنگ در آمد. وی یک سلسله مقاله در این مجله نوشت و در آنها نظرات فیلسوفان را در خصوص هنر و تأثیر آثار اروپایی را در ادبیات بعضی از ممالک شرقی مورد بررسی قرار داد. او در سال 1328 ه.ش. در روابط عمومی و اداره تبلیغات وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و بالاخره در سال 1338 شمسی در تجریش تهران دار فانی را وداع گفت

3-ویژگی سخن

نیما در نتیجه آشنایی با زبان فرانسه, با ادبیات اروپایی آشنا شد و ابتکار و نو آفرینی را از این رهگذر کسب کرد. او یکی  از پایه های رهبری سبک نوین گردید و در این راه تلاش و سعی زیادی نمود. اشعار نخستین او با اینکه در قالب اوزان عروضی ساخته شده از مضامین نو و تخیلات شاعرانه برخوردار است که در زمان خود موجب تحولی در شعر گردید. نیما در آثار بعدی خود اوزان شعر عروضی را می شکند و شعرش را از چارچوب وزن و قافیه آزاد می سازد و راهی تازه و نو در شعر می آفریند که به سبک نیمایی مشهور می گردد

4-معرفی آثار

از آثار او عبارت است از: شعر من, ماخ لولا, ناقوس, شهر صبح شهر شب, آهو و پرنده ها, دنیا خانه من است, قلم انداز, نامه های نیما به همسرش, عنکبوت, فریادهای دیگر, کندوهای شبانه, حکایات و خانواده سرباز, آب در خوابگه مورچگان, در سال 1364 مجموعه ای کامل از آثارش منتشر شد

  5-تعامل بین زبان و محیط

مطالعه پیرامون زبان و محیط اجتماعی و فرهنگی سابقه ی دیرینه در نوشتگان زبان شناسی دارد. ساپیر1 (1939- 1884( جزو اولین زبان شناسانی است که به طور اخص ارتباط بین زبان و محیط زندگی را بررسی کرد و نشان داد چگونه عوامل بیرونی در زبان نمود پیدا می کند. وی در مقاله ای تحت عنوان (زبان و محیط زیست)2 (1949: 90( محیط مادی را از محیط اجتماعی متمایز می داند. محیط مادی عمدتاً به ویژگیهای جغرافیایی یک منطقه مانند: آب, کوه, دشت, ساحل, دریا, و شرایط اقتصادی دلالت دارد. در حالی که منظور از شرایط اجتماعی,‌خصوصیات غیر مادی مانند شرایط فرهنگی, قومی, زبانی, مذهبی, و سیاسی یک جامعه است. اگر چه این تمایز برای تبیین و توصیف یک زبان مشخص با مشکلات نظری و عملی مواجه است, و دلیل آن زبان در بر گیرنده نمادهای پیچیده ای است که شرایط مادی و معنوی یک گروه اجتماعی به طور لاینفک در آن متبلور است, با این حال چارچوب مناسبی برای بررسی موضوع حاضر محسوب می شود. خصوصاً این مقاله حاضر تأثیر این دو را به طور جداگانه اما مرتبط به هم مورد بررسی قرار می دهد

3- بازتاب شرایط محیط در اشعار نیما

لینک کمکی